Na putu za Igman... 1.200 metara nadmorska visina konačan cilj...
Vožnja biciklom, druženje, čista okolina i svjež zrak – u svemu tome uživa Emina Zolota okružena bojama jeseni, bez tehnologije. Neobično je vidjeti nekoga ko je posvećen programiranju u ovakvom izdanju, ali ne i ovu mladu bh. inovatoricu. Iza Emine je mnogo toga, iako ima samo 19 godina. Sa saradnicima je osmislila SafeMap, kao i GoGreen aplikaciju.
“Volim prirodu, volim programiranje, matematiku, medicinu...”, kratko objašnjava svoja interesovanja ova studentica Elektrotehničkog fakulteta u Sarajevu. Priča nam da je ideja za SafeMap nastala iz želje da Ilidža bude sigurno mjesto.
Emina Zolota, studentica Elektrotehničkog fakulteta u Sarajevu
Pojednostavljeno rečeno, putem aplikacije građani mogu prijaviti svaku vrstu opasnosti, potom će ona biti označena na mapi, a svi će, koristeći aplikaciju, imati uvid o kakvoj je opasnosti riječ i u kojem je to dijelu Ilidže. Ideja o GoGreen aplikaciji nastala je u sličnom stanju u kojem je Emina sada dok razgovaramo; ispunjena ljubavlju prema okolišu – ideje same naviru.
“Sada se ona koristi u 12-13 općina u BiH. To je aplikacija koja locira zelena ostrva, povezuje građane sa institucijama vlasti, educira mlade, skenira otpad”, oslikava Emina značajne domete aplikacije GoGreen.
Njeni prijatelji percipiraju je kao osobu koja stalno radi projekte, a uz nju su naučili programirati. Emina motivira, pokreće i uvijek je podrška... uz sve to, ona je nenametljiva – kažu oni. Emina stiže sve, čak i redovno trenirati.
- Ti onda malo spavaš? – s pravom je pitamo, nakon prethodne opservacije.
- Da… ha-ha-ha… svi programeri malo spavaju.
Jer, da bi dosanjali velike snove, prostora za ljenost nema. Razgovarajući s ovom talentiranom djevojkom, osjećaji su pomiješani. Uviđate kakve talente imamo i ponosni ste, a onda vas prožima osjećaj gorčine, jer svjesni ste društvenih okolnosti koje ne daju prostora takvima da budu lideri.
“Najbolje bi bilo da imamo na državnom nivou neke habove za inovatore... da imamo mjesto za mlade koji će se razvijati u ovoj oblasti”, neumoljiva je u svojim prijedlozima inovatorica Emina Zolota, koja optimistično zaključuje: “Kada bi imali to, došlo bi sigurno do promjene jer bi se mladi okupljali i stvorili bi mrežu. Tu bi dolazili da se pripremaju i onda bi u svakoj zajednici stalno imali novu implementiranu inovaciju.”
Ona svoj put nastavlja, gubeći se u daljini na biciklu – nesumnjivo je da će stići do željenog vrha, kako ovoga puta vozeći biciklo, tako i na krilima svog talenta u polju inovacija.
Osjetljivo lice kao inspiracija za pokretanje biznisa
Kilometrima udaljena, ali jednako posvećena Meliha Klopić iz Cazina primijenila je svoje znanje i izgradila brend. Njena izrazito osjetljiva koža, te lice sklono iritacijama bilo je povod da traži rješenja. Proteklih godina kreirala je kozmetičke proizvode koji osvajaju tržište. Za inovaciju “šećerna pasta za depilaciju” dobila je čak deset svjetskih nagrada.
“Moj san je tvornica prirodnih kozmetičkih proizvoda i onog trenutka kada to ostvarim, moći ću reći da je dosanjan san”, uz samouvjeren pogled poručuje Meliha. Da je ona neumoljiva u svojim nastojanjima govori nam i činjenica da je prije deset godina linija proizvoda Magic Touch bila želja – danas je stvarnost. Dok objašnjava učinak sjajne vodice koja se koristi kao fiksator make up-a i dok pokazuje luksuzna višenamjenska hidrantna ulja, dakle dok prezentuje “raj za žene” odnosno ono što prosječnom muškom umu ne znači ništa, upečatljiva je Melihina strast za ovim poslom. Njeni poznanici objašnjavaju da je proizvodnja kozmetike Melihu još od srednje škole zanimala. ”Kada sam ispričala nekim svojim prijateljima da planiram da kreiram vlastitu kozmetičku liniju proizvoda, najprije sam nailazila na podsmijehe. Valjda zbog mojih godina, imala sam tada 19 godina...”
Melihini roditelji su postali svjesni da je pronašla put za sebe kada je postala članica Asocijacije inovatora. Potom je nesigurno, ali osjećajući da ima šta pokazati, učestvovala na svjetskim izložbama inovacija. “Taj put se jako dugo i teško gradi, a s jednom greškom riskirate da sve izgubite. Proizvodi za njegu lica i tijela moraju da održavaju mladoliku i njegovanu kožu, i ne samo da njeguju, nego i poboljšavaju kvalitet i stanje kože” - njen je moto.
Od srednjoškolke koja ima samo ljubav i želju, Meliha je danas uspješna žena koja ima svoj brend i brzorastući biznis. Priča o preprekama je, kaže Meliha dok gleda u svoje proizvode, već ispričana – treba ispisivati životne stranice o nadrastanju i prevazilaženju okolnosti koje guše. ”Moramo da mijenjamo sebe i oslonimo se na sebe. Da širimo i gradimo pozitivne priče, da se pokrenemo s mjesta, jer samo svi zajedno možemo da promijenimo nešto”, njena je poruka.
Pokret i put ka visinama popločan je, govori nam primjer naših sagovornica, dobrim idejama, ljubavlju i upornošću. Od nadležnih se, pak, očekuje podrška kako bi društvo uživalo u rezultatima plodotvornih umova. Vrijeme je da svako od sebe da ono što duboko u sebi ima, zaključuju Emina i Meliha, jer ukoliko ne težimo boljem, stagnacija je zagarantovana.